Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata"— Előadás másolata:

1 Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata. Interaktív előadás és saját élményű játék, élmény megosztás, elemzés

2 Végig lehet menni minden vonalon egyszer a ceruza felemelése nélkül legfeljebb nyolc szakasszal?

3 Végig lehet menni minden vonalon egyszer a ceruza felemelése nélkül legfeljebb nyolc szakasszal?
7 8 2 3 6 1 5 4 9

4 Össze lehet kötni a 9 pontot 4 szakasszal a ceruza felemelése nélkül?

5 Össze lehet kötni a 9 pontot 4 szakasszal a ceruza felemelése nélkül?

6 4 egyenlő oldalú háromszög?

7 4 egyenlő oldalú háromszög?

8 Asszertív technikák Az asszertív viselkedés az arany középút a behódoló (szubmisszív), alárendelt magatartásforma és a fenyegető (agresszív) magatartásforma között. Lényeges kelléke az asszertív személyiségnek, hogy tudja, hogy mit akar (elérni), és tisztában van a másik igényeivel is. Ennek alapján jogos önbizalom fogja el és magabiztos a fellépése. A magabiztos fellépés alapja az önbecsülés, amely jótékonyan hat az önbizalmunkra, ezen keresztül a viselkedésünkre. Viselkedésünkből a kommunikáció az, amelyen keresztül le tudjuk mérni hatékonyságunkat, azaz, hogy elérjük-e célunkat. Szívós ellenállás esetén a monoton ismétlés technikáját használja, általában meglepően jó eredménnyel. Ezért azt mondja, amit gondol. De képes nemet mondani, visszautasítja a vállalhatatlan kéréseket. Véleménynyilvánításában konstruktív, ő maga pedig figyel mások gondolataira. A legfontosabb, hogy ha nem ért valamit, akkor kérdez – ez az információszerzés asszertív módszere, nem pedig az, hogy ez „hülyeség, ezt még soha nem hallottam stb

9 Viselkedésből kialakuló konfliktus
A viselkedés és a magatartás szinonimák, bár a viselkedés a pillanatnyi, a magatartás a tartós megnyilvánulás

10 A viselkedés és az attitűd társas viszonyban ciklusba szerveződik, méghozzá olymódon, hogy az
én attitűdöm kihat az én viselkedésemre, az én viselkedésem kihat a te attitűdödre, a te attitűdöd kihat a te viselkedésedre. A két résztvevő között az attitűdök erősíthetik egymást, a ciklusból könnyen negatív, illetve pozitív spirál alakulhat ki.

11 Az emberi viselkedés sémái
Önmagunk elfogadása Környezetünk el nem fogadása Agresszív Önbizalom hiánya Mások elfogadásának hiánya Negatív érzések mások iránt Harag és vádaskodás Felsőbbrendűségi érzés Minden helyzetet kontrollálni akar Nem érdekli mások érzése Asszertív Önbizalom, reális önértékelés Mások és önmaga elfogadása Felelősségvállalás Érdeklik mások érzései, gondolatai Őszinte, egyenes Meghallgat másokat Nyíltan kérdez Környezetünk elfogadása Manipulatív Önbizalom hiánya, alacsony önértékelés Mások és önmaga elfogadásának hiánya Gyanakvás Őszintétlenség Mások önértékelését is aláássa Depresszió, motiválatlanság Passzív Önelfogadás hiánya Negatív érzések önmaga iránt Kisebbségi érzés Önfeladás Lelkiismeretfurdalás Motiválatlanság Önmagunk el nem fogadása

12 Az asszertivitás mindkét fél jogait akceptáló viselkedésmódot jelent, ahol a kommunikáció őszinte, nyílt, közvetlen és hiteles. Az asszertív kommunikáció mögött rendszerint kiváló kommunikációra, magabiztos fellépésre és saját jogai képviseletére képes személy áll. Asszertív magatartás által az egyén eléri kitűzött, reális céljait, anélkül, hogy manipulációra, őszintétlen játszmákra vagy tekintélyelvű agresszióra lenne szüksége.

13 Megszerezhető kompetenciák:
- képesek vagyunk nyíltak és egyenesek lenni önmagunkkal és másokkal szemben. - Az asszertív egyén képes önmaga képviseletére, de ezt nem mások kárára teszi. - Az asszertivitás birtokában az egyén oly módon tudja jogait érvényesíteni, hogy közben tekintettel van mások jogaira is. - közlést teszünk a rendelkezésünkre álló tényekről, gondolatainkról, vélekedéseinkről, érzéseinkről és szándékainkról. - Ha szükséges, kifejezzük információigényünket, jelezzük a másik viselkedésének ránk gyakorolt hatását, szükség esetén kérjük e viselkedés változását. - Ez a megközelítés a konfliktusok jelentős részét kezelhetővé teszi, megóvja az egyént a szélsőséges indulati állapotoktól - szociális hatékonyság a kommunikációs képesség által

14 Cél, hogy a tárgyalásaik során álláspontjukat hatékonyan kifejtsék, azt tárgyalópartnereik megértsék és el is fogadják, miközben képes a többiek iránti pozitív beállítódásra, a másik ember véleményének figyelembevételével az érdekegyeztetésre és kompromisszumra. Az asszertív, vagyis önérvényesítő személyiség nem vonakodik kényes ügyeket intézni, tud magas pozícióban lévő emberekkel tárgyalni, és a célkitűzéseit nehézségek árán is véghezvinni.


Letölteni ppt "Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata"

Hasonló előadás


Google Hirdetések